Din ve Fıtrat Nedir?

SÜLEYMANİYE VAKFI

DİN VE FITRAT ARAŞTIRMALARI MERKEZİ

Fıtrat, varlıkların yapısını oluşturan, geliştiren ve değiştiren kanunlar bütünüdür. İnsanların, hayvanların, bitkilerin, yerin, göğün, kurumların, kavramların hâsılı her şeyin yapısı ve işleyişi fıtrata göredir.

Din, Akıl sahiplerini, peygamberler vasıtasıyla gönderilen kitap ve hükümlerle bildirilen gerçekleri benimsemeye ve uygulamaya çağıran ilahi kanundur. İnsanların yaratıcılarıyla, birbirleriyle ve diğer varlıklarla olan ilişkilerinin belirleyicisidir.

Kur’ân’da bu kanunlar ve onlarla oluşan varlıklardan her biri birer âyet sayılmıştır. Bu âyetlerle Kur’ân âyetleri arasında tam bir bütünlük vardır. Allah Teâlâ şöyle buyurur:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

“Sen yüzünü dosdoğru bu dine, Allah ’ın fıtratına çevir. O, insanları ona göre yaratmıştır. Allah’ın yarattığının yerini tutacak bir şey yoktur. İşte sağlam din bu dindir. Ama insanların çoğu bunu bilmezler.” (Rum 30/30)

Bu âyete göre din, fıtrattır. Bundan dolayı Kur’ân’da, sık sık fıtrata vurgu yapılmış ve Kur’ân’daki örneklerin tamamı fıtrattan yani doğadan seçilmiştir.

Fıtrattaki şeylerin, kendi içinde ve diğer şeylerle ilişkisinde bir sistem vardır. Bunu her insan, bilgisi ve tecrübesi ölçüsünde bilir. Tıpkı bunun gibi, Kur’ân’daki dini hükümlerin de kendi içinde ve diğerleri ile ilişkisinde bir sistem vardır. Bu sistem fıtratla birebir uyumludur. Öyle olmasaydı örnekler fıtrattan seçilemezdi.

Bize göre çağımızın en önemli problemi din-bilim ilişkisinde odaklanmaktadır. Bilimin kaynağı fıtrattır.

Din ile fıtrat arasında da birebir ilişki kurulabilirse insanlığa çok büyük bir hizmet yapılmış olur.

Vakfımızın, çalışmalarıyla bu hizmeti gerçekleştirdiğini ümit etmekteyiz.

Süleymaniye Vakfı olarak çalışmalarımızı “Din ve Fıtrat Araştırmaları Merkezi” adı altında yürütmemiz bu sebepledir.

Din ve Fıtrat Nedir?
Toplam 16 mesaj var.

*

  • turgay diyor ki:

    Selamunaleykum..bismillahirrahmanirahim.”Allah in fitratina cevir “derken burada bir yanlis bir aciklama kullanilmis gibi geldi kardesim…Yuce Allah in kendisine yonelmek onun varligina ve bir olduguna inanmak, ona ibadet etmek ve ona kulluk gorevimizi yerine getirmek icin kullanilmis olabilir…

    Yuce Allah azze celle insanlari ve cinleri kendisinin bilinmesi ve kendisine ibadet edilmesi icin cesitli fitratlar da yaratmis ve onlara hak olan islam dininin yasanmasi icin kanun ve kurallar( kur an i kerim )belirlemistir.Biz insanlar yaratilisimiz geregince (fitrat) inanmisiz ya da asi olup inanmamisizdir…Yuce Allah azze ve celle inananlara ve inanmayanlara da cesitli mujdeler ve azap verici ikinci bir hayat sunmustur…din nedir diye soruldugun da aslinda din bir inanis bicimidir…inanisimiz da Allah azze ve celle nin bir olduguna peygamberimiz aleyhisselamin da onun kulu ve elcisi olduguna kanaat etmemizdir…fitrati hidayete erenlerden olmak umidiyle insaallah…hakki hak bilmeyi batildan uzak durmayi Rabbim cumlemize nasip etsin insaallah…hatam varsa affola…turgay demirer…

  • FURKAN diyor ki:

    ALLAHIMA CANIM KURBAN

  • Ali Engin diyor ki:

    Fıtrat dini diyoruz ama bu Fıtrat sözcüğü açıklamışsınız ama gene de havada asılı kalmış Fıtrat kanunlar bütünü ama bu insan da nasıl açığa çıkıyor İslam la uyumlu olmayan bir sürü fıtrat var bana ters deyip çoğu doğru bildiğimiz şeyleri yapmıyorlar daha açık net ve örnekler le açarsanız konu netleşek en azında benim için teşekkürler,

  • ismail çiflikli diyor ki:

    esselamü aleyküm

    Hocam namazda okuduğumuz tahiyyat duası tevhit noktasında bizi nereye götürür bu konuda görüş belirtirseniz memnun olurum.
    saygılarımla

    • abayindir diyor ki:

      İsmail Çiflikli Bey,

      Ettehiyyatu duasında hiçbir yanlışlık yok. Yanlışlık ona duygusal yaklaşanlarda. Orada “sen” anlamına gelen ifadeler, dilin kendi kurallarından doğmaktadır. Bazı durumlarda biz de, bizden uzakta veya ölmüş olan birini andığımızda “sen” diye konuşabiliriz.

  • merve can diyor ki:

    allah razı olsun derdimizi anladığınız için

  • HASAN DEĞİRMENCİ diyor ki:

    AÇIKLAMALARINIZ İÇİN TEŞEKKUR EDERİM.ALLAH RAZI OLSUN

  • mehmetemre diyor ki:

    allah bu siteyi kuranlardan razı olsun inşallah..amin

  • ahmet diyor ki:

    din le fıtrat nedir

    • abayindir diyor ki:

      Din sözlükte boyun eğme ve karşılık görme anlamına gelir. Doğru dinde Allah’a boyun eğilir ve karşılığı ondan beklenir. O, fıtratı belirleyendir.
      Fıtrat, varlıkların temel yapısını ve bu yapıyı oluşturan yaratılış, değişim, gelişim ilke ve kanunlarını ifade eder. Allah Teâlâ şöyle buyurur:
      “Sen yüzünü dosdoğru bu dine, Allah’ın fıtratına çevir. O İnsanları ona göre yaratmış¬tır. Allah’ın yarattığının yerini tutacak bir şey yoktur. Doğru din bu dindir. Ama in¬sanların çoğu bunu bilmezler.” (Rum 30/30)
      Fıtrata uyan din İslam’dır. “Kim İslam’dan başka din ararsa, bu ondan kabul edilmez. O, ahirette, kaybetmiş olanlardan olur.” (Al-i İmrân 3/85)
      Herkes kendi yöntemiyle, varlıkların sahibi ve yaratıcısı olan Allah’ı kesin olarak kavrar. Kavradığı ikinci şey de ona boyun eğme gereğidir.
      Onun sözleri, ancak elçileri aracılığıyla öğrenilebilir. Allah’ın elçisi olduğunu söyleyenin, bunu belgelemesi gerekir. O belgeye mucize denir. Son Peygamberin mucizesi Kur’ân’dır. Kur’ân, aynı zamanda, fıtratın söze dönüşmüş halidir. Bu sebeple o, her türlü bilimsel çalışmanın ortasında yer alması gereken kitaptır.
      Doğru dini yaşamak için aklı çalıştırmalı ve duyguları onun kontrolüne sokmalıdır. Yoksa, hurafe batağına düşülür. “… (Allah) o pisliği aklını kullan-mayanların üs¬tüne bırakır.” (Yunus 10/100)
      Din konusunda, genellikle duygular öne çıkarılır. Duygusallık, bir ekip tarafından yönetilir. O ekip dini, kişisel olmaktan çıkarıp kurumsal bir yapıya dönüştürür. O kurum insanla Allah arasında bir yere yerleşir ve Allah’la ilişkileri üstlenir. Ölmüş din büyükleri, arabulucu ve şefaatçi yapılır. Bu oluşum; akla, fıtrata ve bilime aykırıdır. Türkiye’deki yetişkinlerin çoğu, din deyince böyle bir yapıyı anlar.
      Dininin ana kuralı “Allah’tan başkasına kul olmamaktır “ Bu, hürriyetin doruk noktası ve sağlam kişilik kazanmanın olmazsa olmaz şartıdır. Kurumsal hale getirilen din ise insanı, din adamlarının kulu ve kölesi haline getirir.
      İslam, fıtrata uygun dindir. Varlıklar fıtrata göre yaratıldığından bu dinin yerini tutacak bir şey yoktur. Ama insanların çoğu bunu bilmezler.

  • Huri Kurtuluş diyor ki:

    Cenab-ı Hak razı olsun. Çok faydalı bir site. Amin.

Sayfa 1 / 11
Sayfa 1 / 11

(Tüm Mesajları Tek Sayfada Göster)